“Memang ada suara yang mencemuh sebab..” dari pekerja Mydin Ke Anggota Polis, Wanita Ini Kongsi Pahit Manis Sebelum Berjaya

Dahulunya pernah menjadi b.a.h.a.n hi.naan orang-orang disekeliling kerana hanya mempunyai ‘kerja biasa-biasa’, namun semangat ti.dak pu.tus a.s.a wanita ini untuk kembali bangkit menjadi sumber inspirasi banyak pihak.

Jika sebelum ini beliau hanyalah seorang juruwang di pasaraya, menjadi pembantu di kedai emas dan juga tekstil, namun hari ini beliau seharusnya berbangga kerana telah memiliki kerjaya yang stabil serta mampu berkhidmat untuk masyarakat.

Melalui satu video ringkas di aplikasi TikTok, beliau berkongsi kisah s.u.k.a d.u.k.a berkenaan perjalanan hidupnya. Ramai yang kagum dengan semangat serta ke.ce.ka.lan yang ada dalam dirinya untuk me.nem.puh setiap d.u.g.a.a.n dan ha.la.ngan yang me.nim.pa.

Menurut wanita yang bernama Nurdalila Mohd Zaki, a.lam pekerjaannya bermula selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia(SPM).

“Selepas SPM,saya dapat kerja sebagai juruwang disebuah pasaraya, Beberapa tahun kemudian, saya dinaikkan pangkat menjadi juruwang senior. Selepas berkahwin, saya ditawarkan pula jawatan sebagai pembantu pentadbiran di pasaraya yang sama.

“Namun jodoh saya dengan suami t.a.k panjang. Terus terang, selepas sendirian, saya umpama j.a.t.u.h dan tia.da tempat bergantung. abang-abang dan ibu bapa yang bantu saya bangkit kembali.

“Nak s.e.d.i.h lama-lama pun t.a.k bagus. Dengan sokongan keluarga, saya bangkit dan lakukan macam-macam pekerjaan untuk mencari rezeki. Antaranya kerja di kedai emas, kedai kain, jual barangan kosmetik dan macam-macam.

“Masa itu memang ada suara yang men.ce.muh sebab kerja sana sini. Terdetik dalam hati, kalau orang lain berjaya, kenapa aku t.a.k boleh berjaya. Jadi masa itu saya cuba mohon masuk anggota polis yang menjadi cita-cita saya sejak kecil,” kata wanita berusia 27 tahun ini.

Selepas hampir setahun membuat permohonan, akhirnya Nurdalila dipanggil untuk menjalani ujian fizikal sebelum diserap masuk menjadi anggota polis.

“Kali pertama berat ba.dan t.a.k lepas kerana t.a.k ikut pia.wai.an Body Mass Index (BMI). Ingatkan tak ada ha.ra.pan dah tapi mungkin nak jadi rezeki, saya dipanggil untuk buat ujian fi.zik.al lagi sekali dan Alhamdulillah, kali kedua tu lulus.

“Saya bersyukur sangat sebab dapat buat ibubapa gembira. Merekalah yang teman saya pergi temuduga ibarat saya membawa harapan yang besar,” katanya yang tinggal di Kuala Krai, Kelantan.

Pada tanggal 28 April 2019, Nurdalila melapor diri di Pusat Latihan Polis (Pulapol) dan me.na.mat.kan latihan rekrut pada 26 Oktober 2019 iaitu selama enam bulan.

Apa yang lebih menggembirakan, beliau ditempatkan bertugas di kampung halamannya iaitu di Balai Polis Kuala Krai.

“Apa yang terjadi kepada saya sebelum ini ada hikmahnya. Pernah j.a.t.u.h terduduk selepas jodoh t.a.k panjang, kemudian kena pula per.le.keh sebab kerja sana sini. Apa yang dilalui semuanya adalah pengalaman dan pem.bakar semangat.

“Bukan senang nak jadi senang. Bila kita pernah s.u.s.a.h, apa yang kita kecapi kini terasa begitu manis.

“Selalu baca kisah wanita yang ter.kon.tang kan.ting selepas ber.pisah, namun jangan s.e.d.i.h lama-lama. Bangkit untuk buktikan kita t.a.k le.mah,” ujar anak bongsu daripada empat adik beradik itu.

Dalam pada itu, Nurdalila berkata dia ter.ke.jut apabila video yang dimuatnaiknya untuk tujuan suka-suka menjadi t.u.l.a.r dan turut memberi i.m.p.a.k kepada segelintir masyarakat.

“Ada yang bercita-cita nak masuk jadi polis dan terinspirasi selepas melihat video saya.

“Moga-moga perkongsian ini sedikit sebanyak naikkan semangat orang lain untuk terus bangkit dan capai cita-cita masing-masing. Jangan p.a.t.a.h semangat dan biarkan diri ha.nyut dengan kata-kata orang.

“Ingatlah rezeki kita ditetapkan oleh Allah,” tambahnya lagi.

Sumber:

[1] Rujukan, mStar

[2] Gambar Utama, lalazuki (Tiktok)

[3] Gambar 1 dan  2, lalazuki (Tiktok)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.