(Video) “Dah 2 kali mak ayah tαk datang” Majlis Graduαsi Pemuda Ini Tidak Dihad!ri Ibubapa, Undαng Sebαk Wargαnet

Hari graduasi merupakan hari yang paling bermakna buat setiap pelajar kerana mereka telah men3mpuh pelbagai dug@an dan cab@ran sewaktu pr0ses pengajian tersebut. Lebih bermakn@ apa bila majlis itu dihadiri oleh kedua ibu bapa dan keluarga.

Berbeza dengan pemuda ini, dia merupakan graduan Ijazah Sarjana Pendidikan Seni Visual ini apabila hari graduasinya pada 22 November lalu diraikan sendiri t@npa keh@diran ibu bapa.

Kamaruddin Mohd Darwin, 25, berkata situasi ini sama seperti yang dia pernah hadapi sewaktu majlis graduasi pengajian peringkat Ijazah pada tahun 2018.

“Konvo pertama dulu mak ayah t@k datang kerana s!buk dengan kerja. Konvo kali ini mereka t@k dapat datang juga, tapi kali ini kerana kesih@tan yang tak meng!zinkan. Ayah saya mengh!dap str0k, mak saya pula berhadapan mas@lah d!abetes.

“Saya pun tak nak sus@hkan mereka. Nak kata sed!h, memang sed!h bila tengok kawan-kawan raikan konvo dengan keluarga, dapat hadiah dan sebagainya. Tapi lain pula situ@si saya pada hari itu,” ujarnya lagi.

“Mak ayah selalu cakap, kalau nak belajar jangan pernah berhent! sampai satu tahap saja. Walaupun mereka t@k tunjuk secara zah!r, saya tahu mereka gembira dan bangga dengan apa yang saya capai.

“Awalnya, saya juga tertanya-tanya… kenapa saya t@k sama macam orang lain? Lepas konvo boleh bergambar dengan keluarga. Rasa sed!h, rasa kelakar pun ada.

“Tapi saya tetap bersemangat. Selepas konvo, saya tarik rakan-rakan untuk bergambar, mereka g@ntikan mak ayah saya,” ujarnya berseloroh.

Kamaruddin Mohd Darwin atau mesra disapa Kamal telah berkongsi kisah menerusi satu video di Tiktok miliknya dan telah meraih perh@tian pengguna tiktok khususnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Kamal sangat terh@ru apabila dia mendapat k0men yang positif  dan kata-kata semangat daripada warg@net. Kamal juga merupakan seorang guru dia sekolah menengah di Jitra.

Tambahnya lagi sewaktu menjal@ni pengajian Ijazah Sarjana ketika sudah bergelar pendidik dan mengakui ia bukanlah satu perjalanan yang mud@h.

“Saya mengajar subjek Seni dan Sastera Bahasa Inggeris. Dah setahun setengah saya jadi cikgu.

“Saya punya impian nak jadi doktor falsafah. Tapi dalam peluang yang ada, saya cuba moh0n apa-apa bidang yang boleh jamin masa depan.

“Bidang ini pada saya, ia sentiasa mengalir sampai bila-bila. Apa yang saya belajar, saya turunkan pada murid. Nanti mereka juga akan guna ilmu itu. Ia sentiasa berterusan.

“Bila dah jadi cikgu, baru saya sedar apa yang cikgu saya lalui dulu. Murid-murid juga merupakan refleksi diri kita waktu kecil dulu.”Bila murid datang ucap terima kasih atas ilmu yang dikongsi, itu yang memberi kepu@san kepada saya dalam mengajar,” ujarnya lagi.

Sekadar perkongsian, terima kasih.

Sumber:

[1] Rujukan, Mstar

[2] Gambar Utama, Kamal Darwin (Instagram)

[2] Video dan Gambar, Mstar

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.