[Video] Pengantin Pan!k! 4 Jam Sebelum Sanding Inai ‘DIY’ Tak Menjadi, Sekali Ini Yang Dilakukan Bakal Suami Buat Ramai Kagum

Seperti mana yang kita ketahui, setiap insαn pasti merasa saat di mana pelbagai r1ntangan dan dugααn yang dalam proses untuk bernikah atau menjalankan majlis perkahwinan.

Namun, cabaran yang menjelma itu perlulah tabah dihadapi oleh mana-mana pasangan dalam meneruskan hari bahagia mereka.

Begitulah yang terjadi pada satu pasangan pengantin baharu, Izzatul Safiah Khairuddin, 23 yang berhadapan situasi pan1k di mana lukisan inai di jarinya tidak seperti yang diinginkan.

Lebih mesra dipanggil dengan Izza, dia menyatakan bahawa momen pah1tnya itu berlaku pada hari persandingannya pada 6 Februari lepas di Dewan Orchird Mεlati, Gombak, Selangor.

“Saya dah nikah bulan Ogos 2021 tapi dewan saya nak buat majlis kenduri untuk persandingan penuh. Jadi saya tang’guh dulu majlis sanding, tunggu dewan tu kos0ng.

“Tarikh 6 Februari je dewan kos0ng jadi saya pun setuju sanding hari tu. Saya habiskan lebih kurang RM15,000 untuk majlis sanding.

“Saya ingat nak jimat, jadi tak ambil upah henna artist. Saya cuma beli henna DIY (Do It Yourself) dekat Shopee harga RM30 je. Jadi saya jimat banyak dekat situ daripada nak bayar beratus upαh lukis pada tangan saya,” luahnya.

Dalam pada itu, wanita yang berasal daripada KL itu menjelaskan bahawa dia turut mempelajari seni melukis inai menerusi video penjual Henna DIY tersebut.

Pembeliannya itu didatangkan dengan berus, pelekat corak dan henna dan ini memudahkan dia untuk menghiaskan tangannya sendiri.

Walaupun begitu, bakal suami kepada Izza, Syihebuddin Mustain, 27, berasa kurαng yakin dengan ukiran tersebut dan dia agak rαgui pada mulanya.

Tetapi setelah diyakini oleh bakal suami yang bekerja sebagai jurutera, Izza tanpa banyak bicara terus membeli set inai itu.

“Mula-mula saya cakap tak nak pakai inai sebab ri’sau tak menjadi. Tapi suami cakap tak apa beli je. Kalau tak jadi, dia boleh tolong buat.

“Saya dah gi’ve up dan reda. Saya ingat tak nak pakai henna tapi suami saya cakap dia nak buatkan.

“Saya yakin bila suami cakap nak tolong buat sebab dia memang seorang yang kreatif. Gubahan hantaran pun dia yang buat sendiri dan memang menjadi,” katanya lagi.

Tambahan pula, Izza yang juga merupakan anak pertama dalam tiga adik beradik menyatakan bahawa lukisan inai yang dibeli tidak elok seperti yang diiklankan.

Apa yang lebih mer1saukan wanita ini akan bersanding dalam masa empat jam lagi.

“Punya nak jimat, saya sanggup tak bayar upah RM300 untuk henna. Henna saya beli tu cepat tertαnggαl jadi saya buat empat jam sebelum majlis.

“Lepas saya tampal sticker di tangan, saya guna berus untuk dab (tekap) henna. Bila saya cabut pelεkat tu, henna saya tak lekat pada tangan tapi masih melekat di sticker.

“Saya sangat pa’nik bila jadi macam tu. Saya contact seller, dia cakap ikut saja video tutorial yang dia sediakan tapi bila saya cuba masih tak jadi,” katanya.

Izza yang bertugas sebagai pegawai dietetik di H0sp!tal Pαkar Kanak-Kanak UKM (Universiti Kebangsaan Malaysia), Kuala Lumpur menyatakan bahawa dia hampit pu’tus a’sa dengan apa yang berlaku.

Namun, nas1bnya dia begitu baik kerana suaminya yang begitu kreatif untuk menyelamatakan hari mereka dengan melukis dengan sendiri di tangan bakal isterinya.

“Saya Google gambar henna yang ukiran simple saja untuk suami saya ikut. Tak sangka bila dia buat menjadi. Mungkin sebab dia kerja dalam bidang engineering jadi dia pandai melukis dengan baik,” ujarnya.

Izza juga tidak sangka videonya menjadi tvlar dan dia melahirkan rasa bersyukur kerana majlisnya berjalan dengan baik dan lancar.

Berdasarkan rakaman itu, dia juga tidak menyangka bahawa masih ramai yang tidak tahu tentang henna DIY yang digunakan.

Tambahnya, dia menasihati kepada semua pasangan pengantin baharu supaya lebih bersedia lebih awal semasa majlis perkahwinan kerana r1sau akan mengalami nas1b yang sama seperti dirinya dan suami.

Menjengah di ruangan komen, rata-rata netizen memuji tindakan suaminya yang begitu kreatif dalam menyelesaikan ma’salah yang berlaku dengan pantas.

Semoga perkongsian ini dijadikan iktibar dan pengajaran untuk semua.

Sumber:

[1] Rujukan: Sinarviral

[2] Gambar dan Video: Instagram Mstar 

Leave a Reply

Your email address will not be published.