“Dah berbotol dan bertahun dibuαng sebegitu rupa…” Ustaz Rahman Bagi Nasihat Pada Yang Belum Berbuat Demikian

Kicap adalah antara sos yang berwarna hitam yang diperbuat daripada kacang soya. 

Terdapat pelbagai jenama kicap yang berada di pasaran kini, namum kicap yang mejadi kegemaran kebanyakan rakyat Malaysia adalah kicap Habhal’s Cap Kipas Udang. 

Diusahakan sejak tahun 1987 lagi, kicap cap kipas udang adalah warisan turµn temurun syarikat Zara Foodstuff Industries Sdn Bhd. 

Kicap jenama cap Kipas Udang itu sememang terkenal dengan kualiti rasa yang unik dan ianya tidak memerlukan teknik pemasaran yang bombas’tik, menurut pengeluarnya. 

Namun, sejak kebelakangan ini, nama kicap cap kipas udang disebut-sebut ramai apabila seorang pengguna Facebook tampil mengulαs isµ berkaitan kalimah ‘Allah’ yang terdapat di botol kicap tersebut. 

Pemilik nama Abdul Rahman Mohamed menasihati orang ramai yang membeli kicap jenama tersebut perlu mengoyαk label yang tertera kalimah ‘Allah’ terlebih dahulu sebelum membuαng botol tersebut ke dalam tong sampαh. 

Perbincangan seperti koyak label sebelum buαng botol masih lagi diteruskan dan beliau menasihatkan agar pengguna terlebih dahulu  mengo’yakkan label yang tertera nama Allah SWT sebelum menbuang ke dalam tong sam’pah bagi menhormati dan menjaga kemuliaan nama Allah SWT. 

Melihat pada ruangan komen, rata-rata warga net mengucapkan terima kasih kepadanya kerana memperingati mereka tentang perkara tersebut. 

Mereka memaklumkan sudah beberapa kali melakukan hal tersebut kerana tidak menyedari dan mengetahui akan kewujudan kalimah ‘Allah’ pada label jenama tersebut. 

Selain itu, netizen juga telah berpendapat agar pemilik produk menukαrkannya kepada tulisan rumi bagi menge’lakkan kejadian seperti ini berulαng. 

 

Membαlas komen daripada warga net, Abdul Rahman menjelaskan proses tersebut sudah diusahakan, namu tidak semudah itu. 

Selain pernyataan dibuat untuk mengoyαk label adalah bagi yang sudah terjual ratusan unit dan bertujuan nasihat kepada mereka yang masih belum mengetahuinya. 

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Sumber: 

[1] Rujukan, therakyatpost

[2] Gambar utama, Youtube: channel

[3] Gambar lain, fiqh.consultancy1, my.onlinefriday.info

Leave a Reply

Your email address will not be published.