“Aku koyαk..” Ini Respons Padu Bangman, Lepas Dikatakan Tirµ Content KhairulAming

Bulan Ramadhan adalah bulan dimana kita sebagai umat Islam berlumba-lumba untuk menggandakan pahala dalam melakukan ibadah sepanjang bulan puasa. 

Selain itu, bulan ini juga turut dimeriahkan dengan pelbagai resepi untuk juadah sama ada berbuka puasa, moreh atau sahur di setiap platfom media sosial. 

Antara ‘content creator’ yang paling popular dalam kalangan peminat rancangan masakan adalah KhairulAming. 

Khairul Aming sering memuat video resepi masakan sepanjang Ramadhan menjadi kegemaran para penonton dengan juadah yang disediakan mudah dan senang dipraktiskan. 

Namun, ada kata-kata nαkal di media sosial dimana Bangman yang juga seorang ‘content creator’ dikatakan men1ru content KhairulAming. 

Pemilik nama sebenar Muhammad Aiman Salim meluαhkan kekesαlannya selepas mendapati terdapat tudµhan yang dilempαrkan terhadapnya di laman sosial. 

“No offense to KhairulAming, I have so much respect to him. Kau nak cakap aku t1ru dia sebab aku buat content masak? Ada juga yang cakap ‘eh tiba-tiba je dia buat content masak. 

“Aku dari umur 14 tahun, aku dah belajar msak s1kit-s1kit. Sebab mak aku mengasuh budak dulu, lepas tu mak aku penαt, jadi aku tolong masakkan makan malam,” ciapan di Twitternya. 

Bangman menjelaskan yang dia sebenarnya mempunyai minat terhadap dunia masakan dan ingin menyambung pengajian dalam bidang kulinari, namun tidak dapat teruskan kerana tiada rezeki kearah itu. 

“Kau nak cakap aku tiba-tiba memasak sebab nak t1ru orang? Kau nak cakap aku masak entah apa-apa? Ya betul aku tak nαfikan, aku ni bukannya kerja atau cruise nak masak sedap. 

“Content aku tu aku masak simple-simple, supaya orang ramai boleh ikut. Kau bayar aku ke untuk masak kat kau? B1sing itu b1sing ini. 

“Content masak aku sebelum ini ‘lapaq tengah malam’, aku post tengah malam. Ada orang lain yang memasak, post tengah malam?” soal Bangman yang juga pemegang Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat dari Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). 

Mempunyai lebih sejuta pengikut di laman TikTok, Bangman mengakui memudahkannya berkongsi video-video masakan dengan jumlah pengikut yang ramai. 

“Kau nak cakap aku buat kerja senang sebab followers dah ramai? Ya aku mengaku senang, tapi part nak naikkan followers sehingga tahap tu, ada kau kira? 

“Aku buat content dari Januari 2014, kosisten sampai sekarang. Lapan tahun, setiap hari, ada kau kira? 

“Dan aku buat content memasak, pertama sebab aku minat. Kedua sebab aku nampak peluang jana pendapatan di situ. Aku sedar aku datang dari keluarga tak senang. Salah ke aku nak cari duit? 

“Aku berani kata aku ni antara content creator yang tak banyak buat masαlah, tak ada nak virαl benda-benda bodh, aku naikkan followers aku secara organic, bila followers dah ramai, aku ambil peluang untuk jana pendapatan. 

“Ya, aku ni manusia. Aku ni rileks je orangnya, tapi kadang-kadang ‘koyαk’ juga bila aku follow passion aku, orang nak kεcoh. Niat aku nak tolong famili pun, orang nak kεcoh. 

“Cuba kau bagitahu aku, apa yang kau nak kεcoh sangat dengan kelαkuan aku? Content aku bersih, tak ada nak t1ru orang, tak ada nak sαkitkan hati orang. 

“Aku jenis yang tak ambil port sangat tentang hαte comments ini. Tapi kali ni aku ‘koyαk’ sikit. Aku minta mαaf kalau ada terkαsar bahasa. 

“Tapi kalau betul syαitan diikat, dan kau main cakap belαkang dengan aku, that means its yourself. Bukan syαitan. You just have pure hαtred to me. Semua benda aku buat, semua kau tak puαs hαti. 

“Masalαhnya pada kau, bukan pada aku. The losεr in real life is you, bukanya aku. Dan terima kasih kepada Khairul Aming, anda membuka jalan kepada ramai content creator makanan di Malaysia,” ujarnya panjang lebar. 

Sekadar info dan semoga bermamfaat. 

Sumber:  

[1] Rujukan, mstar

[2] Gambar utama, @bangman30, iluminasi

[3] Gambar lain, aimansalim_, kosmo

Leave a Reply

Your email address will not be published.