‘Pergi’ Pada 10 Malam Terαkhir Ramadhan, Jemaah Rebαh Sebelum Tahiyat Akh1r

Setiap jalan kehidupan manusia sudah diaturkan oleh Allah swt sebelum kita lahir lagi dan kita perlu reda dengan ketentuan yang telah ditetapkan. 

Sebelum aj4l menjemput, kita sebagai umat Islam harus perbanyakkan amalan ibadah sebagai bekal di alam sana. 

Peng4khiran yang husnul khatimah adalah sesuatu yang diimpikan oleh setiap muslimin dan muslimat seperti kepul4ngan ke negara abadi dengan penµtup yang mulia. 

 

 

Hal ini sama seperti insidεn yang berlaku kepada seorang jemaah di Masjid Tunku Intan Safinaz, Kampung Lanai, Baling. 

Dimaklumkan di media masa, jemaah tersebut meningg4l dunia ketika rakaat ke-20 iaitu rakatan ter4khir dalam solat Tarawih. 

Insan yang bernama Zamri Saad, 51 tiba-tiba reb4h dan kedengaran dengkuran yang kuat sebelum dikelilingi para jemaah lain. 

Menurut salah seorang jemaah, arw4h solat di bel4kang Imam serta sempat mengh4biskan solat sebelum n4zak. 

Pun begitu, salah seorang jemaah sempat mengajarnya mengucap dua kalimah syahadah sebelum dia menghembµskan nafas ter4khir. 

 

“Ketika rakaat ke-20 sebelum tahiyat akh1r, tiba-tiba dia reb4h dan kami terdengar bunyi dengkuran yang agak kuat. Jemaah sempat mengh4biskan solat dan terus mendapatkan arw4h yang ketika itu n4zak dan kami sempat mengajarnya mengucap syahadah,” jelasnya. 

Sebelum itu, ketika berbuka puasa, Zamri sempat meng4du s4kit dada dan memaklumkan tidak boleh makan juadah berbuka, namun meminta dibawa pulang untuk anak-anaknya. 

“Arw4h juga ada meng4du pada jemaah lain dia s4kit dada,” tambahnya lagi. 

Menurut isteri arwah, Rohani Mohd Noor, 51, bercerita bahawa itu adalah kali pertama arw4h berbuka puasa di masjid bagi Ramadhan tahun ini serta tidak menyangka suaminya akan meningg4l dunia di masjid berkenaan. 

“Semalam, arw4h berpeluang ke masjid untuk berbuka puasa kerana sebelum ini dia hanya berbuka puasa di rumah bersama anak-anaknya seramai tujuh orang. 

 

“Arw4h tergerak untuk berbuka puasa di masjid serta solat terawih dan arw4h mengajak saya mengikutnya tetapi saya tidak mengikutnya kerana saya mahu solat di surau berdekatan,” ujar Rohani. 

Bercerita perihal suaminya, Rohani berkata sejak mengalami ser4ngan jantung beberapa tahun lalu, suaminya kuat beribadat dan sering bangun malam untuk solat tahajud. 

Tambah memiluk4n apabila arw4h dan isteri sudahpun membeli baju raya sedondon untuk dipakai ketika raya nanti. 

Meskipun begitu, mereka sekeluarga reda dengan pemergi4n arw4h yang ‘pergi’ ketika menunaikan ibadat ditambah lagi meningg4l dalam bulan Ramadhan. 

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Sumber: 

[1] Rujukan, ohmymedia

[2] Gambar, hmetro, ohmymedia

Leave a Reply

Your email address will not be published.