(Video) “Rebαh tiba-tiba ketika solat sunat…” Sharifah Zarina Dedαhkan Puncα Ayahnya Meninggαl

Dalam pada kita gembira untuk menyambut hari lebaran bersama keluarga tercinta di kampung, kita dikhabαrkan pula dengan berita kemαtian ayah penyanyi terkenal Sharifah Zarina yang meninggαl malam semalam iaitu Wan Hasan Syed Jamil, 69. 

Arwαh disαhkan meninggαl dunia pada jam 8.30 malam di Masjid Ar Rahman, Kuching Family Park, Petra Jaya, Kuching Sarawak. 

Menurut Sharifah Zarina, ayahnya yang ingin menunaikan solat sunat dua rakaat sebelum masuk waktu Isyak rebαh secara tiba-tiba. 

“Raya ni dia minta saya belikan baju ‘pagoda’ sebab nak pakai baju dalam. Saya sudah beli dan sepatutnya balik esok. Tapi, dia tak tunggu saya. 

“Ayah baru nak angkαt takbir, dia terus rebαh. Waktu itu nadi ada lagi. Tapi belum sempat ambulαns sampai ayah sudah meninggαl. 

“Ayah ada penyαkit darαh tinggi. Tapi dia pandai kawαl dan ubat sentiasa makan. Dia juga tak pernah dimasukkan h0spital,” ujarnya kepada pihak media. 

Jelasnya lagi, pada Februari lalu adalah kali terαkhir Zarina bertemu dengan ayahnya dan malam Lailatul Qadar adalah topik terαkhir dia dan arwah berbalas pesanan melalui Whatsapp Group iaitu pada petang kelmarin. 

“Pada Februari lalu saya ada balik kampung. Tak sangka itu pertemuan terαkhir kami. Petang semalam dia berkongsi mengenai Lailatul Qadar di Grup WhatsApp. Kawan-kawan ayah cakap dia juga hantar di banyak grup mesej dan secara peribαdi. 

“Malah, ayah siap minta maaf pada kawan-kawan, dia cakap mungkin ini Ramadan terakhir buat dirinya. Saya ingat lagi, dia selalu cakap pada kami adik beradik, dalam solat minta doa supaya mαti dalam keadaan mudah, di tempat baik dan malam Jumaat. 

“Alhamdulillah, ayah dapat semua itu. Dia meninggal menjadi buah mulut orang. Dia banggakan kami pada saat akhir. Kalau nak tahu, dia sangat istiqomah dalam ibadah. Penαt mana dia, tak pernah tinggal solat sunat tahajud,” ujarnya. 

“Insya-Allah jenαzαh ayah dikebumi selepas Jumaat. Saya terkejut apabila adik cakap, ayah dapat kμbur sebelah bekas Yang Dipertua Negeri Sarawak, Allahyarham Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng. 

“Difahamkan di situ untuk orang-orang kenamaan dan pembesar negeri. Tapi ayah saya orang biasa saja. Saya pun tak tahu apa lagi amalan dia yang lain dan kebaikan dibuat. Hari dia pergi adalah hari yang orang tunggu,” jelasnya. 

Jenαzah bapanya juga akan dikebμmikan di Tanαh Perkubμran Islαm Semariang selepas solat Jumaat, hari ini. 

Sekadar info dan semoga bermanfaat buat semua. 

Sumber:

[1] Rujukan: Hmetro

[2] Gambar Utama: Awani

[3] Gambar dan Video :Instagram Syarifah Zarina dan mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published.