“Abah peluk, suruh saya bangun sambil menαngis…” Pemuda Cerita Momen Pengsαn Sehingga Virαl

Semalam tu’lar beberapa keping foto berkenaan seorang lelaki bergelar ayah menolong anaknya yang re’bah ketika acara perbarisan pada sebuah program di Maktab Pen’jara Malaysia, Kajang. 

Nik Mohamad Adhar tampil menceritakan semula detik kejadian yang tu’lar media sosial. 

Menurut Nik Mohamad, dia sudah beberapa kali re’bah dan cuba untuk menahan diri dalam keadaan cuaca pa’nas. 

“Saya anggota kadet platun Alpha. Pada waktu majlis itu berlangsung keadaan cuaca memang agak pa’nas. 

“Tiba – tiba penglihatan saya jadi ka’bur dan tak lama lepas tu terus ge’lap dan hitam. Saya cuba bertahan dan mengawal diri untuk duduk dengan perlahan – lahan. Kemudian saya terus baring. 

“Waktu baring tu saya rasa macam terpinga – pinga. Pening kepala, gelap mata dan telinga saya jadi berdengung. Hanya sayup – sayup saja dapat dengar ucapan daripada menteri,” ujarnya. 

Tambahnya lagi, ketika dia re’bah untuk kali perrama dia mendengar rakan – rakan perbarisan memberi sokongan untuk bangkit. 

“Mengikut peraturan kawad, anggota skuad tidak boleh membantu rakan yang ja’tuh. Kali kedua ja’tuh saya masih tidak lagi berdaya bangun dengan sendiri. 

“Setelah lama baring akh’irnya abah datang tolong sehingga saya dapat sedarkan diri dan terus berdiri sehingga saya ja’tuh untuk kali ketiga dan setelah itu saya sudah tiada daya lagi. 

“Saya sedar abah datang membantu saya untuk terus berdiri semula. Abah peluk dan cakap suruh saya bangun dan kuatkan semangat sambil menan’gis. 

“Abah bantu dengan memapah saya untuk terus kekal berdiri sampailah saya betul – betul okey,” cerita Nik mengenai bapa saudaranya, Abdul Aziz Ya’acob yang sudah dianggap sebagai bapa sendiri. 

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Sumber: 

[1] Rujukan, ohmymedia

[2] Gambar, ohmymedia, alexnantalinggi, nik_adhar07

Leave a Reply

Your email address will not be published.