“Nana nak m4ti…” Anak Kecil Mer4ung Mahu M4ti, Sekali Ini Kisah Sebenar Diseb4liknya

Bergelar ibu bapa bukanlah satu tugas yang mudah untuk membesarkan anak – anak dengan kerenah mereka masing – masing. 

Lebih – lebih lagi sekiranya anak baru mula bercakap, dengan pelat mereka yang tidak difahami setiap kali bertutur pasti meris4ukan ibu bapa. 

Seperti perkongsian seorang ibu kepada kanak – kanak yang berusia tiga tahun dimana anaknya menyebut perkataan yang mengejvtkan. 

Gambar Hiasan

“Ini kisah benar yang terjadi pada keluarga aku melibatkan anak kedua aku. Betul – betul terjadi, bukan rekaan. 

“Anak kedua ku suka bahasakan dirinya ‘nana’, jadi kami terkadang memanggil dia dengan nama itu. Berumur tiga tahun. 

“Masa ini mulut memang macam murai. Tetapi bahasa dia tak semua sempurna. Ada kata – kata yang dia masih memakai bahasa baby yang kami tak faham. 

Gambar Hiasan

“Sebagai mak dah macam detektif if nak faham sepenuhnya makna ayat dia. Suatu hari kami pergi bercuti. Bermalam dekat hotel 3 hari 2 malam. 

“Nana sangat seronok dengan pelbagai aktiviti sepanjang percutian itu. Sampailah percutian itu selesai. Kami balik rumah. 

“Anak – anak nampak kel3tihan. Diorang tidur awal. Tengah – tengah malam nana terbangun, dia kata pada kami ‘nana nak m4ti’, ‘nana lapa’. Duk ulang – ulang ayat itu. 

Gambar Hiasan

“Dari memula cakap elok – elok, sampailah dia nang1s menj3rit – jerit berkata ‘nana nak m4ti’. Aku sebagai mak lulvh hatiku tengok anakku macam kena sampvk.  

“Aku dan suamiku berusaha tenangkan dia, tetapi dia tetap menang1s dengan penuh kesed1han sambil berkata ‘nana nak m4ti’. 

“Semalaman kami tak tidur nak tenangkan anak kami. Sed1h dan pan1k jangan ditanya. Aku berusaha mengingatkan apakah kami ada berbuat sesuatu yang kurang elok semasa percutian itu, sehingga anak kami jadi macam ini. Kami bvntu. 

“Seingatku percutian kami berjalan lancar dan normal. Tidak ada kejadian pel1k apapun. Akh1rnya nana tertidur kelet1han. Let1h menang1s. Letih meratip ‘nana nak m4ti’. 

“Esok paginya anak sulung menegvrku, kerana melihat muka aku serab4i. Suamiku memberitahu anak sulungku yang kami tak tidur semalaman kerana nana merag4m macam kena sampvk. 

“Dengan sed1h pula aku ceritakan pada anak sulungku bahawa adiknya meratip ‘nana nak m4ti’ semalaman sampai kelet1han dan tertidur. 

Gambar Hiasan

“Anak sulungku ini tidur di tingkat atas. Tutup pintu bila tidur. Jadi memang tak dengar kejadian malam itu. 

“Bingkas anak sulungku bangun untuk melihat adiknya. Dibelainya wajah adiknya dengan penuh kasih sayang, dibangunkannya perlahan. 

“Perlahan – lahan nana membuka matanya yang kembang kerana banyak menang1s. Anak sulungku bertanya pada adiknya ‘nana nak apa?’, dijawabnya dengan lemah oleh adiknya ‘nana nak m4ti, kakak’. 

“Selamba ank sulung berkata pada kami: ‘dia nak mekdi’. What?!?! 

Gambar Hiasan

“Rasa kena sc4m oleh budak kecil tu. Dia nak mekdi rupanya. Baru aku teringat pada percutian itu suamiku memang ada membelikan mekdi untuk kami makan – makan,” cerita si ibu. 

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Sumber: 

[1] Rujukan, majalahpama

[2] Gambar utama, borakviral

[3] Gambar lain, majalahpama, agoda, pinterest

Leave a Reply

Your email address will not be published.