(Video) Dikatakan Tidαk Pandai Cakap Melayu, Ini Respοns Pαdu Anak Perempuan Aliff Syukri

Tidak din4fikan anak – anak zaman sekarang lebih suka bertutur dalam bahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu. 

Sama ada bersembang bersama keluarga mahupun kawan – kawan, mereka lebih yakin menggunakan bahasa Inggeris. 

Seperti anak perempuan kepada usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri dan Datin Shahida iaitu Qadejah yang lebih memilih untuk bertutur dalam bahasa asing tersebut. 

Jika dilihat menerusi perkongsiannya di laman Instagram, Qadejah atau mesra dipanggil Cess lebih selesa bertutur dalam bahasa Inggeris. 

Hal ini mengundang tidak puas hati segelintir warga maya yang menganggap Cess lvpa akan asal usul diri serta tidak pandai untuk bertutur dalam bahasa Melayu. 

Membal4s pertanyaan ramai, Cess mended4hkan dirinya mengalami mas4lah pertuturan sejak kecil dan perlu memasuki kelas pemvlihan. 

“Ramai yang cakap Cess tak pandai cakap bahasa melayu. Tidak sebenarnya. Cess boleh berbahasa melayu walaupun tidak sebaik bertutur dalam bahasa inggeris.  

“Dari kecil Cess ada masalah Disl3ksia dlm pembelajaran. Tetapi setelah masuk ke kelas int3nsif Alhamdulillah sedikit sebanyak ia dapat mengatasi mas4lah tersebut,” ujarnya. 

Tambahnya lagi, di sekolahnya juga perlu menggunakan bahasa Inggeris secara menyeluruh, jadi tidak hairanlah dia kini fasih dan lancar berbahasa Inggeris.

“Di sekolah Cess telah dibiasakan bertutur dalam bahasa Inggeris, dalam erti kata lain bahasa inggeris digunakan secara menyeluruh di sekolah. Dan Cess lebih rasakan bahasa inggeris lebih mudah difahami dan dituturkan dari bahasa melayu.

“Tapi apapun Cess masih mampu bertutur dengan baik dalam bahasa melayu dan cess tidak pernah lvpa dan sayang kepada bahasa kebangsaan kita,” tambahnya lagi. 

Menjengah ke ruangan komen, rata – rata warganet turut memuji serta suka akan cara Cess bertutur dalam bahasa Inggeris. 

“Suka cess speaking.. Tp cess jgn l4ju sgt speak tu.. Mcm org putih cakap dalam movie.. Best je dgr. Ape pun.. Good luck cess.. My child minat dgr cess speaking”

“Terr3r lah Qadejah. Qadejah better bawa kawan2 bercakap kat papa. Lama2 ok lah”

“Bagus..sbb parent xfasih berbahasa inggeris..so you dpt mengu4sai kedua bahasa..yg penting kamu paham”

“Yes , ant1 setuju with you, no matter wat language u pakai, asal u comfort”

“Cess dear, pls ign0re all those neg4tive comments. I think u did great speaking in English, its fluent and u speak with much confidence. Keep it up!”

“Ok je. Cakap malay .. Ok je cakap English.. Kite sume faham.. Dun wori pd yg mengkrit1k kamu”

Sekadar info dan semoga bermanfaat. 

Gambar, qadejah_terlajaklaris, aliffsyukriterlajaklaris

Video, sugehecoresort

Leave a Reply

Your email address will not be published.